یک استاد دانشگاه با بیان اینکه گاهی حواشی شورای شهر کرمانشاه از تصمیمات آن بیشتر بوده، گفت: مردم وقتی به فردی برای عضویت در شورای شهر رای می‌دهند، اول باید سابقه اورا نگاه کنند.
کد خبر: ۴۲۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 15 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،شهاب تجری، با اشاره به آفت‌هایی که شورای شهر با آن مواجه است، اظهار کرد: برخی از مشکلات شورای شهر مربوط به تمام ایران است و در کرمانشاه خلاصه نمی‌شود که از جمله این مشکلات نمی‌توان به نبود فرهنگ کار جمعی در شوراها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هنوز فرهنگ کار جمعی در نظام اجتماعی ما شکل نگرفته و شوراها نیز با این مشکل مواجهند، بیان کرد: این امر باعث می‌شود جمع شورا خیلی اوقات نتوانند کنار هم بنشینند و یک تصمیم متقن و مهم بگیرند.

این فعال سیاسی اجتماعی افزود: مشکل دیگر این است که هنوز فرهنگ تحزب به خوبی در کشور ما شکل نگرفته و این در حالی است که در اکثر کشورهای دموکراتیک دنیا شوراها از دل احزاب بیرون می‌آیند، در نتیجه می‌توانند برنامه منسجمی برای اداره شهر داشته باشند، اما در نظام سیاسی و حقوقی ما به دلیل اینکه هنوز احزاب به خوبی شکل نگرفته اند، در بسیاری از موارد تشتت در انتخاب اعضای شورای شهر داریم که در نهایت برنامه‌ریزی برای اداره شهر را مختل می‌کند.

تجری معضل دیگر شوراها را قوانین آنها دانست و با اشاره به اینکه ما نظام جامع مدیریت شهری نداریم، خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از نهادهای دیگر از جمله آب و فاضلاب، مسکن و شهرسازی و ... هم در امور شهر دخالت دارند و این در حالیست که هیچکدام از این نهادها زیرمجموعه شورا نیستند و همین امر چندگانگی به وجود می‌آورد و عملکرد شوراها را ضعیف نشان می‌دهد.

وی از وضعیت شوراها در کرمانشاه هم یاد کرد و افزود: شوراهای کرمانشاه نیز با همین مشکلات مواجهند و همین امر باعث شده گاهی شورا به یک معضل برای شهر تبدیل شود.

تجری گفت: در برخی ادوار حواشی مضر شورا بیشتر از تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورا بوده و باعث شده شورا عملا از دور خارج شود و دیگر نقشی در مدیریت شهر نداشته باشد.

وی معتقد است، نتیجه این شرایط ساختار فشل و نامنسجم کنونی مدیریت شهری کرمانشاه است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نکته دیگری که در کرمانشاه مشهود است انتخاب اعضای شورای بر مبنای قوم، قبیله و فامیلی است و این به همان معضل نداشتن احزاب بازمی‌گردد که چون حزبی وجود ندارد مردم بر اساس معیارهای غلط انتخاب می‌کنند و نتیجه آن ورود افراد ناکارآمد به شورا است.

تجری با بیان اینکه اصلاح این شیوه رای دادن نیازمند تغییر فرهنگ مردم و آگاه  شدن آنها است، افزود: این روند زمان بر است.

وی معتقد است، مردم باید با آگاهی نسبت به قوانین و وظایف شورا پای صندوق بروند تا بتوانند افراد اصلح را انتخاب کنند.

این استاد دانشگاه گفت: مهمتر از شناخت قوانین و وظایف، شناخت فردی است که برای این سمت انتخاب می‌شود و مهمترین نکته در این زمینه توجه به سابقه نامزدها است، اینکه در گذشته کجا بودند و چه عملکردی داشتند.

تجری اظهار کرد: انتخاب بر اساس سوابق باعث می‌شود معیارهای قومی و قبیله‌ای و حتی معیارهای مبتذل‌تر مانند هزینه کردن و شام دادن کنار برود.

این فعال سیاسی تاکید کرد: با وجود همه ایراداتی که به شوراها وارد است و گاهی عملکرد آنها اصلا قابل دفاع نیست، اما راهی جز حرکت به سمت شوراها نداریم.

تجری حرکت به سمت نظام شورا را گامی بلند و اساسی دانست که حتما باید برداشته شود و یادآوری کرد: راهی نداریم جز اینکه دوباره تجارب گذشته را تکرار کنیم، حتی اگر تجارب منفی باشد.

این فعال سیاسی اجتماعی معتقد است، بر اساس قانون هم مردم باید در تعیین و اداره امور خود خصوصا در بعد مدیریت محلی نقش داشته باشند و این امر به معنای فعالیت شوراها است.



 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار